Nagykörút Blog

Nagykörút Blog

Kollázsba foglalt múlt és jelen

Interjú Dombóvári Márton grafikussal

2015. április 14. - nagykörút_blog

brm.jpg

- N. B.: Annyit találtam rólad így hirtelenjében, hogy fiatal (28) grafikus vagy, Photoshoppal hozod létre ezeket a kollázsokat, és hogy szereted Budapestet (nyilván). Tehát nincs még veled tele az internet, de azért elég szép rajtot vett a Budapest régen és most. Mikor kezdted, mikor készültek az első kollázsok, mikor volt az "áttörés", amikor címlapokra kerültél (hogy aztán én is interjút készíthessek veled)? 

Grafikusként végeztem még 2010-ben, de manapság ez elsősorban hobbi. Jelenleg a tömegközlekedésben dolgozom. 2007-08 között kezdtem fotózni, de komolyabban inkább 2012-től, amikor lett egy tükörreflexes gépem. Az első ilyen jellegű sorozatom 2013-ból való, de azokat sehol nem publikáltam, csak a magam szórakoztatására készültek. 2013 végén aztán létrehoztam a Budapest régen és most oldalt, ahová az egyre szaporodó képeket felpakoltam.  Az áttörésre egészen az elmúlt hetekig várni kellett, mikor is az Urbanistának hála, szélesebb közönség elé is eljutottak a munkáim. 

brm7.jpg

Margitsziget, Hajós Aflréd Sportuszoda

- N. B.: Őslakos budapesti vagy? Mik a kedvenc környékeid?

Őslakos vagyok, mindig is itt éltem. Nagyon szeretem a szűkebb és tágabb értelemben vett belvárost, a Városligetet, parkokat.

brm4.jpg

Belgrád rakpart

- N. B.: Honnan és mi alapján válogatod össze a régi képeket? A "mai" képeket te csinálod? Milyen géppel dolgozol?

A fortepan.hu gyűjteménye nagy segítségemre van. A legtöbb képet az alapján válogatom, hogy ma arról a helyszínről fizikailag lehetséges e fotót készíteni. Nincs e a felvétel készítésének helyén épület, fa, egyéb tereptárgy, ami akadályozna. Általában így 10-ből 3-4 fotó azonnal kiesik.

Jelenleg egy Nikon D3200 géppel dolgozom, 18-55-ös objektívvel. 

brm9.jpg

Dob utca és Akácfa utca kereszteződés

- N. B.: Mi adta az ötletet és a lelkesedést? Ismerted korábban Kerényi Zoltánnak az "Ablak a múltra" vállalkozását?

Mivel szeretem a történelmet, az építészetet, a földrajzot és a közlekedést, így kézenfekvő volt, hogy ilyesmi hobbit válasszak, ezeket összegyúrjam egybe. Ismerem az “Ablak a múltra” képeket, anno ezektől a képektől függetlenül kezdtem alkotni (akkor még nem láttam Zoltán egyik képét sem). Utána persze inspirált, mert láttam, hogy tetszik a közönségnek.

brm3.jpg

Margit híd, pesti hídfő

- N. B.: Miért kell összekötni a "régen"-t a "most"-tal?

Szerintem nem árt, ha az emberek tisztában vannak a lakhelyük múltjával, illetve hogy az évtizedek során hogyan változtunk mi, emberek. Hogyan változott körülöttünk a város, akár negatív, akár pozitív irányban. A módszeremmel talán még izgalmasabbá lehet tenni a képek böngészését, az összehasonlítást. 

brm6.jpg

Ferenciek tere

- N. B.: Olvasom, hogy egy ilyen kép elkészítésében akár 5-6 óra munka is van. Hogy dolgozol? Egyszer csak nekiülsz, és addig gyúrod Photoshopban a két képet, amíg az kész nincs, vagy eloszlik ez a munka és részletekben csinálod meg?

Változó. Van mikor leülök és addig nem állok fel, míg kész nincs. Vagy napokig visszajárok egy képhez. Függ a hangulattól, a kép “nehézségi szintjétől”, a rendelkezésre álló szabadidőtől.

brm8.jpg

Damjanich utca, villamos kocsiszín és trolibusz garázs (ma szupermarket)

- N. B.: A képeiden hangsúlyos szerep jut a közlekedésnek, a közlekedési eszközöknek - legyen az léghajó vagy villamos -, hisz ezeken látszik igazán markánsan a változás. Maradsz ezen a vonalon, vagy más témákon is gondolkodsz? Esetleg nem véletlen a vonzódás a közlekedéshez?

“Szakmai ártalom”, hogy sok képen szerepelnek villamosok, egyéb járművek. Ugyanakkor a város múltja miatt ez megkerülhetetlen is. Ez a vonal biztosan meg fog maradni, emellé viszont szeretnék bevenni családiasabb életképeket is. Esetleg egy régi bérház gangján készült régi-új képekkel, munkahelyi fotókkal.

brm2.jpg

Rákóczi út

- N. B.: Szeretünk visszanézni a múltba, mert Budapest múltja is rendkívül érdekes és gazdag, de ha egy kicsit előre tekintünk, akkor te hogy látod, vagy hogyan látnád szívesen Budapestet tíz-húsz-ötven év múlva?

Bízom benne, hogy pozitív irányba tart a fejlődés. Fontos, hogy amiket építünk, fejlesztünk azokat ne hagyjuk pusztulni. A folyamatos karbantartás nagyon fontos, legalább annyira, mint egy építkezés. Én szeretnék még több parkot látni, irodaházból már van elég.

brm5.jpg

Nyugati pályaudvar

- N. B.: Gitározol egy zenekarban, mondanál erről valamit? A cél, hogy olyan sokoldalú legyél, mint Bruce Dickinson? :)

Pontosítanék: gitározom otthon. Jelenleg nincs zenekarom, de tervezgetem. Bruce Dickinson az egyik példaképem, így igen. Szeretnék sokoldalú lenni. Bízom benne, hogy jó úton járok. :)

brm10.jpg

Blaha Lujza tér, 1956

- N. B.: Ha nem Budapesten, akkor hol élnél?

 Prága, London, Monaco, Genf, New York.

brm11.jpg Szabadság híd, hidroplánkikötő

Köszönjük az interjút Marcinak, ami elektronikusan készült. Még több képért kövessétek őt Facebook-on.

A bejegyzés trackback címe:

https://nagykorut.blog.hu/api/trackback/id/tr387364428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása